Wednesday, January 9, 2013

artikel tipu: renung payudara boleh panjangkan usia lelaki [ogling women's breasts increase men's lifespan]

oleh kerana saya berfikir sebagai seorang saintis (cewahh), maka setiap hari fikiran dan perbuatan saya adalah seorang yang berdisiplin dan menentu sahih setiap apa yang saya baca dan dengar itu adalah bersandarkan kepada sumber yang tepat.

saya terjumpa dan speed reading hampir puluhan artikel dari mana-mana blog, majalah hiburan, facebook menyatakan bahawa merenung payudara wanita selama 10 minit boleh bantu panjangkan usia lelaki hasil daripada kajian dr. karen weatherby yang diterbitkan dalam the new england journal of medicine.

puluhan bloggers lelaki menyatakan suka kepada berita ini. ada yang juga sarankan supaya amalan merenung payudara wanita lain tidak sesuai di negara asia. nak lihat hanya pada payudara isteri.

puluhan bloggers perempuan menyatakan mereka berasa tidak senang hati kenapa ada penyelidikan sebegitu rupa.  mereka takut diapa2kan oleh lelaki. mereka kata mereka insan yang lemah. namun ada juga yang cenderung untuk suka kepada berita itu.

saya pasti ada juga ramai golongan professional juga terjebak mempercayai cerita ini.

saya tidak pasti majalah mana menempelkan artikel itu tanpa menyelidik. tak perlu rasanya nak cari majalah apa sebab tak penting.

walaupun demikian artikel tersebut adalah artikel palsu.

tiada satu langsung penyelidikan sebegitu dibuat. hasil siasatan saya di jurnal tersebut tiada nama penyelidik karen weatherby. juga di dalam senarai kepakaran di jurnal tersebut tidak langsung tercatat kepakaran dalam bidang gerontology seperti didakwa dalam artikel tersebut.  gerontology adalah pengajian tentang usia dan penyakit-penyakit yang dialami oleh warga emas (geriatric problem).

sekali lagi rakyat malaysia suka membaca, melihat dan terus percaya. lebih-lebih lagi bila diperkuatkan konon artikel itu diterbit di jurnal perubatan.

saya hanya kata ini semua adalah urban legend.

so, janganlah percaya perkara ini. macam saya selalu hari-hari kata kalau mendengar benda tak masuk akal/pelik/tiada timbang rasa/tiada pertimbangan maka saya pasti akan kata, 'karut...!!'

ramai penulis barat yang suka nak pesongkan pemikiran orang-orang lain. melayu pula mudah percaya.  masih lagi majoriti melayu bersikap begini. dalam situasi di malaysia, melayu kena main ngan mat salleh sebab percaya artikel tipu. hahaha... but im not.

sebagai penyelidik, hanya dari membaca tajuk sahaja saya boleh tahu sama ada kajian itu adalah wajar diselidik atau tidak (whether the research itu researchable or not).

0 comments:

Post a Comment